פוקימון גו, רשת ריגול מתוחכמת או משחק תמים?
משחק ה'מציאות הרבודה' Augmented reality 'פוקימון גו' Pokémon Go שהושק בתחילת חודש יולי 2016 וסוחף אחריו מיליוני משתמשים, מסתמן כמערך עצום של איסוף מודיעין ויזואלי VISINT Visual Intelligence, ממוסד ומאורגן באופן שרק מעצמות ביון יכולות לקיים.|
כדי להשתתף במשחק יש להוריד את אפליקציית ה'פוקימון גו' (בחינם) מחנויות אפל Apple או גוגל Google ולהתקינה על טלפון חכם (סמארטפון) Smartphone.
עם התחלת המשחק ופתיחת היישומון נדלקת באופן אוטומטי מצלמת הווידאו של מכשיר הטלפון ומערכת ה-GPS שלו נכנסת לפעולה. על המשתמש 'לצוד' דמויות 'פוקימון', מעין בובות מצוירות בצורות שונות המופיעות על מסך מכשיר הטלפון, בנוף האמתי, המצולם במצלמת הווידיאו בכל מקום: ברחוב, בשדה התעופה, ברחבת המוזיאון או במרפסת תצפית של גורד שחקים.
פוקימון גו, העושה שימוש בטכנולוגיה חדישה ופורצת דרך שתשנה בעתיד את מהלכי השיווק והמסחר העולמיים, מבוסס על דמויות משחק קלפים משנות התשעים, פותח על ידי חברת ניאנטיק Niantic האמריקנית שמקום מושבה בסן פרנציסקו שבקליפורניה, ארה"ב ומנהלה הכללי הוא ג'ון האנק John Hanke .
ניאנטיק נוסדה בשנת 2010 כחברת הזנק (סטרטאפ) פנימית של גוגל Google על ידי מי שייסד את חברת קי הול Keyhole .
קי הול, שהוקמה בשנת 2001, מומנה על ידי קרן הון הסיכון In-Q-Tel אשר נשלטה על ידי סוכנות הביטחון הלאומית האמריקנית ה- NSA ונרכשה מס' שנים מאוחר יותר על ידי גוגל.
מארג החברות הללו, הכרוכות זו בזו והקשר האמיץ של כולן אל גוגל ואל רשויות המודיעין האמריקניות איננו משאיר הרבה מקום לספק על ייעודו האמתי של המשחק ועל ייעודם של תוצרי השימוש בו.
פוטנציאל המודיעין הוויזואלי הגלום במשחק ה'פוקימון גו' הוא עצום ורב וקריטי למבצעים מיוחדים. מפעילי מערך האיסוף העומד מאחורי המשחק מסוגלים לקבל אינדיקציה מדויקת ברמת איכון של קואורדינטות GPS על מיקומו של כל אחד ממיליוני המשתמשים בכל רגע נתון ויש להם גישה אל כל מצלמות הווידיאו שלהם.
כך, לכאורה, משמשים האפליקציה והמשחק 'מיקור המונים' Crowd sourcing תמים לריגול, ביון, צילום וידיאו בזמן אמת ומשלל זוויות של כמעט כל אתר על פני כדור הארץ אליו 'ישוחררו' פוקימונים.
דומה שלפחות אחת מ'תכונות' המשחק, נבנתה על פי הגדרת דרישות מדויקת של ארגון ביון והיא מהווה את התגשמות חלומו של כל קצין איסוף מודיעין: מפתחת המשחק, ניאנטיק הודיעה כי תאפשר לחברות שונות, אחרי הסכמות מסחריות, לפרסם נוכחות של פוקימונים סביב מרכז חנויות, מסעדות או מוזיאונים.
מכאן הדרך קצרה ופשוטה להפיץ שמועה ברשתות החברתיות, (הפעילות מאוד בנושא הפוקימון, על כל גלגוליו) כי '…לאורך כל החומה המקיפה את תחנת הכוח הגרעינית בעיר מסוימת מסתתר זן נדיר של פוקימונים…'.
יש להניח שמאות (אם לא אלפי) 'משוגעים לדבר' יגיעו במהירות למקום, יפעילו את האפליקציה, המצלמות ומקלטי ה- GPS ייפתחו ויידלקו וזרם בלתי פוסק של סרטוני וידאו המתעד את חומת המגן סביב תחנת כוח גרעינית יגיע אל מטה ארגון המודיעין הנמצא מאחורי המשחק.
ההטיה המסחרית של המשחק, לפיה ניתן 'לפתות' משתתפים להגיע למקומות מסוימים מהווה סיכון משמעותי ויכולה לשחק במידה שווה גם לידיהם של ארגוני פשיעה ובעיקר טרור.
התסריט לפיו המון תמים מחפש פוקימונים שעיניו נעוצות בסמארטפון ונע בגוש אחד אל עבר מילכוד שהכין ופרס ארגון טרור – איננו עוד תרחיש בדיוני.